maanantai 29. huhtikuuta 2013

Odottelua

Sunnuntaina saavuimme Haldeniin. Pyörimme siellä aikamme löytämättä järkevää telttapaikkaa. Lähdimme Ruotsin puolelle, mutta ensimmäinen yritys pysähtyi rajalla. Norjalaisilla on siltamaksut, 20 Norjan kruunua ja vain Norjan kruunua. Palasimme Haldeniin pankkiautomaatille. Toinen yritys, ja pääsimme Ruotsiin. Tällä puolella rajaa on lukematon määrä kauppoja Norjalaisille pääasiallsina tuotteina olut, tupakka, nuuska, karkit ja pakastettu liha. Kävimme katsomassa virallista lähtöpaikkaa ohi noiden ostos paratiisien. Mutta lähdimme etsimään toista telttapaikkaa. Päädyimme ystävällisen Remin pihalle ja hän tarjosi meille pienen majan yöpaikaksi. Sääennuste maanantaille ei edelleenkään luvannut hyvää. Nautimme illalla hyvän retki-illallisen, valmispastaa ja Sannan antaman pullollisen Juhan suosikki viiniä. Kun hän antoi sen meille, päätimme säästää sen nimenomaan tähän tilaisuuteen.

Maanantai valkeni sateisena ja tuulisena. Päätimme jäädä maanantaiksi vielä Remin luo. Kävimme vielä ennen Eikan lähtöä katsomassa merta lähiympäristössä. Ilma oli varsin lohduton, jatkuvaa sadetta ja lämpöä 4 astetta. Maantai iltapäivä kului lojuessa.

Sovimme, että Remi vie meidät aamulla lähtöpaikalle ja yritämme lähteä liikkeelle. Huomiseksi on vielä luvatttu kovaa tuulta, muttta keskiviikkona tuuli tyyntyy. Ja poutaantuu. Siis aamulla liikkeelle.

1. Keskiviikon tuuliennuste näyttää tiistaita lupaavammalta. Norjalaisten sääpalvelu yr.no näyttää säätiedot melojan kannalta aika kattavasti: http://goo.gl/E9pej

Matkalaisille myötätuulta! T: Harri H

2. Wapun aaton ohjelmassa siis aallkkomelontaa :) Hienoa, että saitte hyvän majapaikan! Hyvää reissun aloitusta!